Mozart creëerde tussen 1786 en 1790 enkele van zijn belangrijkste opera’s: Le nozze di Figaro, Don Giovanni en Così fan tutte. ‘Tussendoor’ voltooide hij zijn strijkkwintet in c-klein en klarinetkwintet in A-groot. Het voelt alsof het gelijktijdig werken aan al deze composities erin heeft geresulteerd dat Mozarts kwintetten vervuld zijn met invloeden uit zijn opera’s.
Vanavond gaan de musici van Penta met Mozart aan de slag. Met hun voorliefde voor authentieke 18e-eeuwse kamermuziekrepertoire, zijn zij als geen ander in staat de diepere betekenis van Mozarts compositie te ontleden.
Het wordt helemaal spannend wanneer klarinettist Lorenzo Coppola aansluit. Gezamenlijk tonen Coppola en de 5 strijkers van het Penta Quintet verbanden tussen het theater in Mozarts opera en zijn kamermuziek.
Op unieke wijze wordt interpretatie gegeven aan de aria’s uit de hiervoor genoemde opera’s. Dit keer geen zanger of zangeres, doch klarinettist Coppola als solist. Met Coppola worden woorden overbodig om het verhaal van een opera te vertellen. Noten krijgen betekenis, melodieën worden zinnen, verhalen.
Kunst aan de Dijk heeft deze avond artiesten in huis gehaald waarbij de muur tussen theater en huiskamer wordt geslecht. Kamermuziek wordt opera, opera wordt kamermuziek. Mozart zou wensen dat hij aanwezig kon zijn!